10-Tazkirah

new-20-june
1- “WAHAI MANUSIA, MAKANLAH DARI APA YANG TERDAPAT DI BUMI YANG HALAL LAGI THOIYYIB (BAIK) DAN JANGANLAH KAMU IKUT LANGKAH-LANGKAH SYAITON…..”                 (SURAH AL-BAQARAH: 168)

Fakhrullah Siddiqi: ”sesungguhnya hati ini akan berkarat sebagaimana besi bkarat apabila terkena air. bila Nabi saw ditanya apa penggilapnya, Baginda saw bersabda banyak kan ingat kepada maut dan baca al Quran” – hadis riwayat Baihaqi…Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalah pesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik..

DAH DEKAT DAH…

1) Penaklukan Baitulmuqaddis.

bersabda: Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah

‘Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat.’
Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.’
– Hadith Sahih Bukhari

~ perkara ni dah jadi dah… depan mata…. walaupun sekadar tengok di berita perdana jam 8.00malam @ Al Jazeera.


2) Zina bermaharajalela..

‘Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang..’ – Hadith Sahih Muslim

~ perkara ni dah jadi dah… depan mata… kat mana mana ada perkara macam ni. dah tahu malu lagi. kalau nabi Muhammad PBUH masih hidup, pasti baginda sedih melihat kejadian ini. sebab bukan ini yang baginda inginkan dari umatnya.

3) Bermaharajalela alat muzik.

‘Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka’. Ada yang bertanya kepada Rasulullah;
‘Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?’ Baginda menjawab: ‘Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi² wanita’ – Ibnu Majah

~ perkara ni dah jadi dah… depan mata….. paling senang nak jumpa depan television. adanya rancangan Akademi Fantasia, Malaysia Idol, artis perempuan yang membawa imej muslimah… dan pelbagai lagi… ini tak termasuk artis wanita yang macam perempuan nasrani dan yahudi.


4) Menghias masjid & membanggakannya.

‘Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid’ – Riwayat Nasai.

~ memang dah nampak dah… tak payah tengok kat luar negara, kat Malaysia ni pun ada… masjeed cukup main besar, tapi tak ramai jemaahnya. tempat yang ramai jemaah, sampai melimpah-limpah tak muat nak masuk buat solat jumaat tak nak diperluaskan lagi masjeed tu. biasanya orang macam ni lebih pentingkan, masjeed mana paling canggih… cantik….


5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.

‘Tidak akan datang kiamat sehingga banyak
perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam

tetangga..’ – Riwayat Ahmad dan Hakim.

~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu…… ada jugak bapak yang tak ingat anak, suruh orang lain bela…. bila anak dah besar, tak payah bela lagi, baru datang carik anak…


6) Ramai orang soleh meninggal dunia.

‘Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran’
– Riwayat Ahmad

~ boleh kira berapa jer para ulama’ yg tinggal… kalau yang ada ada ni tak tahu komitmen dia yang sebenarnya, samada betul tanggungjawabnya untuk kepentingan islam atau sekadar tempelan batuk di tangga..

7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.

‘Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka'(orang yang bodoh & hina).. Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia’ – Riwayat Thabrani

~ George Bush, Ariel Sharon & kat Malaysia pun ada….

8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.

‘Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.’ – Riwayat Ahmad

~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa…

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. ‘Di antara anda² telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian² wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang’.

~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc.)… pakai kat umah cukupla tunjuk kat laki, dapat pahala besar… ini siap tunjuk kat orang.. nak tunjukkan betapa besar “lurah aku”, betapa besar pinggul aku”, betapa ramping badan ku… betapa ‘flat’ perut ku …. etc… masyaAllah. kan senang pakai baju kurung, nak duduk selesa, nak berjalan selesa, nak buat ibadah umum (macam keluar bekerja mencari rezeki, pegi berniaga dan jumpa orang, menghadiri majlis perkahwinan etc) pun selesa. apatah lagi ibadah khusus (bersolat, tak nampakla kulit kalau telekung jarang, nak berzikir pun seronok, sebab menutup aurat, sebab berzikir ni walaupun pendek, tapi berulang kali memang ada kebaikannya, hanya Allah yang tahu, bukan kita.)

10) Bulan sabit kelihatan besar.

‘Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung(membesarnya) bulan sabit.’ – Riwayat Thabrani

~ tak caya gi tengok… atau tanya orang yang biasa dengan ilmu ini. pasti mereka tahu.

11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.

‘Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu
dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah
didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu’ – Sahih Muslim

~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar2 harian & majalah² yg popular skarang nie……. macam macam kan ….

12)Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.

‘Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu …….
& disembunyikan kesaksian yang benar.’ -Riwayat Ahmad

~ tengok kes peperangan Iraq … soheh serta sah nampak, tapi kita atau orang yang sepatutnya ….. buat tak tahu jek….

13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai.

‘Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai²’ – Sahih Muslim

~ Dubai dah turun salji… Mina (tempat orang buat haji- bersihkan dosa) dah kene banjir….

One Response

  1. alhamdulillah..tk atas peringatan…teman2 hpa, jom pakat dan renung semula dlm diri, tgk cermin balik sebelum kuar pi mesyuarat, pi klas mingguan, pi kuliah,…..dah tutup tak dada ku, singkat tak tudung ku,..tudung tu bukan tang kepala rambut je nk tutup, belajar2lah tutup smpi tk nmpk bentuk2 tu..kadang2 pelik gak stail tudung import skg…kain belit punyalah panjang, lilit punya lilit punya lilit, tengok2 tang leher je terbelit,,tang tu timbul dah tu masih nampak rambut seciput pakai getah gerit dari belakang…heran nuu..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: